Lagercrantz

För de som kan ha svårt att förstå vad jag menar med ord, och den ro de kan skänka, så kan kanske detta klipp bidra till lite större klarhet:



Jag skrev till min vän:
"Ofta ger jag min tacksamhet till ordet, men vid stunder likt denna så ser jag ändock att jag underskattat dess förmåga, dess läkande kraft och förmåga att skapa klarhet i en annars så fördunklad tillvaro. Dess förmåga att skapa trygghet genom igenkännande och att man på så sätt kan finna ro."

Vidare (från Wikipedia):
I en intervju på 1990-talet jämförde Lagercrantz Strindbergs relation till sin tids konservativa etablissemang och medier med en man som vandrar i häftig motvind och spänner sig för att inte vräkas omkull: om man tänker bort vinden ser man bara en man med obegripligt lutande gång, och kan komma att dra slutsatsen att mannen måste vara galen. Lagercrantz drog själv parallellen till sin egen publicistik på DN och de tillfällen då han intagit starkt avvikande ståndpunkter i den offentliga debatten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0