de ädla konsterna

94

Jag önskar uppriktigt att jag vore död.
När hon lämnade mig grät hon mycket

och sade till mig detta: Oh, vilken
olycka vi drabbats av, Sapfo.
Mot min vilja, verkligen, lämnar jag dig.

Så här svarade jag henne:
Gå, var glad, och kom ihåg mig,
ty du känner till hur vi har sörjt för dig.

Om du inte gör det, vill jag
påminna dig
och det underbara vi har upplevt.

Många kransar av violer
och av rosor och av krokus
har du burit vid min sida,

och runt din mjuka hals har du
hängt många girlander som du
flätat samman utav blommor,

och rikligt med väldoftande olja,
passande för en drottning,
smorde du dig med

och i en mjuk bädd
ljuvlig
tillfredsställde du din åtrå

och det fanns varken någon
eller något tempel
där vi inte var
ingen lund
dans
ljud

--- Sapfo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0